אתגרים ארגוניים – הונאות ומעילות

לאור תחילת שנה חדשה רציתי לשתף אתכם בנושא שמדגיש את החשיבות באתגרים העומדים מול ארגונים בתחום מעילות והונאות.

כשאני מרצה בתחום מניעת אובדן עסקי אני מנסה להדגיש קודם כל איך ארגון רואה הונאה, האם אנו מפרידים בין מעילה / הונאה להחלטות ניהוליות שגויות. בשני המקרים נגרם נזק כספי גדול. המושג בזבוז וחוסר אכפתיות לעיתים עובר לעיתים מבלי לבחון ולטפל בחולשה שגורמת נזק.

בארגונים קיימים לחצים פנימיים גדולים במיוחד, בחלקם נובעים מתקציבים, ממדיניות פנימית, חלקם קשורים ליחסי הארגון עם ועדים, עובדים וחלקם ממדיניות של חברת האם.

תרבות ארגונית בתחום מניעת הונאות ומעילות היא החלטה ארגונית שיוצרת הרתעה, חשיפה והקטנת נזקים לארגון. בדרך כלל ארגונים בנויים על תשתית של מקסימום תפוקה במינימום הוצאות על מנת להרוויח יותר ארגונים מקטינים בקרות, מסמיכים עובדים לבצע מספר פעולות בשרשרת ובכך גורמים להעדר הפרדת תפקידים ( גורם לנגישות ביצוע הונאה ומעילה ), העדר פרואקטיביות וטיפול רק באירועים שמגיעים לפתחם הוא היסוד להונאות גדולות ומורכבות שתוצאתם נזק גדול לארגון. במהלך 16 שנים בחנתי את הסיבות, הגורמים והחורים השחורים שגרמו למעילות הקטנות והגדולות שביניהם. מצאתי שהעדר תרבות ארגונית והחלטות טיפול שגויות גורמות למעילות וגניבות קטנות, היות ואופן הטיפול הינו פקטור חשוב בגורם ההרתעה, במקרים בהם הטיפול היה לא מספק, מיד הופיעה הונאה יותר גדולה שהשפיעה על הארגון. פעולה קטנה כגדולה משפיעה על הארגון. בעוד שארגונים משקיעים את רוב כספם בניסיונות להרוויח יותר הם מאבדים כספים רבים בשל חולשות ונקודות תורפה אשר קיימות .

במהלך דרכי נתקלתי באירועים שונים ומגוונים, אחד הסימפטומים שחזרו על עצמם היא לאחר שמנהלים מזהים מעילה / חשד להונאה הם נוקטים פעולה מהבטן, פיטורי הגורם האחראי, ניסיון להמעיט בנזק, בשלב זה הארגון הוציא את התפוח הרקוב מהסל אך ברוב המקרים לא מצליחים להחזיר את הכסף שנעלם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא ל ה ר ג ע! לשתות כוס מים קרים ולבנות תוכנית אפקטיבית לטיפול. איסוף העובדות הוא קריטי במשא ומתן להחזרת הכסף שנעלם , כך גם יהיה קל יותר לקבל החלטה, הדבר יחסוך כסף רב בבתי דין לעבודה ובתי משפט.

מה שלא יפתיע אתכם לדעת שאת ההונאות הגדולות ביותר והמשפיעות ביותר ביצעו מנהלים, בעלי כח או עובדים במשרות בכירות שהייתה להם הנגישות לעשות כן. עובדים שאינם מנהלים ביצעו מעילות וגניבות שהארגון לא נפגע מהם ברמה משמעותית או אסטרטגית מידית אך הנזק המצטבר של מה שעדיין אנו לא יודעים הוא גדול ולא ניתן לכמתו.

הניסיון הוא פקטור הכרחי שלא נלמד בבתי ספר, רוב הידע לא נלמד בכיתה או באוניברסיטה. חשיבה אנליטית, זיהוי המקור והדרך וחשיבה מחוץ לקופסא, הם חלק מהכישורים החשובים ביותר לאיתור הונאות ומעילות. ביצוע סקר סיכונים בתחום האובדן העסקי מקטין את הסיכון להפסד כספי שאינו ידוע לארגון .

אז קודם כל להירגע , לבנות תכנית מתאימה עם אנשי מקצוע שמתמחים בתחום, להבין שאפשר להחזיר כספים שנעלמו וניתן לאתר כסף ש"נופל על הרצפה". בהמשך לבנות תכנית בקרות ופעולות אשר תפקידם למנוע את היכולת של גורמים לבצע הונאות .

לעולם לא נמנע את האירועים אך ניתן בוודאות להקטין אותם.

שמעון כהנא – דצמבר 2016

בי.אל.פי ייעוץ עסקי